Tuesday, April 27, 2010

Asas Rangkaian (Basic Networking) - Kabel Ethernet

Dibawah adalah penerangan asas bagi rangkaian merangkumi bahagian kabel Cat5/Cat5e dan sambungan kepada teknologi HUB . Tujuan post ini adalah sebagai rujukan kepada teknologi LAN (Rangkaian Setempat) :


Penerangan:
---------------------

Ethernet crossover cables are most often used in home networks when connecting two ethernet computers without a hub. An Ethernet crossover cable has it's send and receive wires crossed. When using a hub or switch, this is automatically done for you.
Unfortunately some devices like cable and dsl modems have their actual ethernet plugs reversed. This is to allow people to hook up a cable modem to a computer without a special crossover cable. When adding a hub into the mix, the issue can get confusing.
Most modern hubs and switches have what is called an uplink port on them. This is the same kind of 'reversed' port that is on a cable or dsl modem.


Saya akan cuba menterjemahkan sebaik mungkin, jika ada salah silap minta ditunjukkan supaya saya dapat memperbetulkan ayat/gaya bahasa serta kandungan agar apa yang hendak disampaikan dapat diterima dengan jelas dan sempurna.

"Kabel Ethernet Bersilang banyak digunapakai pada rangkaian di rumah apabila menyambungkan dua komputer yang tidak mempunyai hub/switch. Kabel Ethernet Bersilang ini mempunyai isyarat Terima dan Hantar bersilang pada kedua dua hujung sambungan. Apabila anda menggunakan hub/switch, ianya akan secara automatik menyilangkan untuk anda. Walaubagaimanapun sesetengah peranti seperti cable modem atau ADSL modem mempunyai plug ethernet yang telah sedia bersilang. Ini memudahkan pengguna untuk menyambung kabel dari modem ke komputer tanpa memerlukan kabel bersilang khas. Apabila menambah peranti hub kedalam sesuatu rangkaian rumah, ini akan menyebabkan kekeliruan berlaku kerana kebanyakkan peranti hub/switch mempunyai apa yang dipanggil sebagai uplink port. Peranti berkenaan adalah sama seperti apa yang disebut sebagai "reversed" port seperti mana yang terdapat di cable modem atau DSL modem."


Rujuk contoh gambar dibawah bagi menerangkan asas perbezaan untuk penerangan diatas :

GREEN cables represent standard ethernet cables
BLUE cables represent CROSSOVER cables

Image Image


Asas Kabel Cat5/Cat5e
-----------------------------

Berikut adalah rujukan pada semua FT bagi membuat wiring pada kabel jenis Cat5 atau Cat5e . Simbol warna digunakan untuk menentukan hala tuju isyarat yang digunakan didalam komunikasi antara peranti/komputer didalam sesebuah rangkaian.

Kabel Standard Ethernet :

Image

Kabel Bersilang Ethernet :

Image

No comments:

Post a Comment